مهد عسل بهشتي براي نوگلها

دلایل بد خلقی کودکان

1393/2/18 8:54
نویسنده : سعید وزیرزاده
1,041 بازدید
اشتراک گذاری

 

کودکان بد اخلاق

 

 

بدخلقي در كودكان بين 2 تا 4 ساله امري طبيعي است و به اين علت بوجود مي‌آيد كه كودك هنوز بينش آنرا بدست نياورده است كه خواسته‌هاي خود را با وضعيت بيرون هماهنگ كند و به خاطر نداشتن مهارتهاي گفتاري نمي‌تواند آنچه را كه مي‌خواهد بزبان آورده و يا توصيف كند. برخورد با والدين بتدريج در اواخر دومين سال زندگي پيش مي‌ايد كه اين دوره را غالباً دوره وحشت آور دو ساله مي‌نامند بدخلقي شكلهاي مختلفي بخود مي‌گيرد اما كودك معمولاً خود را بزمين مي‌اندازد، لگد پراكني مي‌كند،‌جيغ مي‌زند، پاهايش را محكم به زمين و ديوار مي‌كوبد و يا نفس خود را حبس مي‌كند بي ‌احتياطي انجام مي‌دهد و از امنيت خود تصويري ندارد در نتيجه به سادگي در برخورد با اشياء سخت به خود آسيب مي‌رساند.


آيا خطرناك است؟
بدخلقي به خودي خود خطرناك نيست اگر چه در مواقع نامناسب ديده ميشود و لحظات اضطراب برانگيزي بوجود مي‌آيد حتي اگر كودك نفس خود را آنقدر حبس كند كه صورتش كبود شود اما نمي‌تواند به خودش آسيب برساند زيرا واكنش‌هاي خود كار بهنگام كمبود اكسيژن بدن را مجبور به تنفس مي‌كنند و با اراده نمي‌توان بر اين عمل غلبه كرد.


ابتدا چه كار بايد بكنيم؟
1- خونسرد باشيد حتي اگر خشك كودك بر شما تأثير بگذارد به او وانمود نكنيد كه ناراحت شده‌ايد كودك خيلي سريع مي‌تواند رفتار شما را به خود بگيرد.

2- تا حد امكان نسبت به كارهاي كودك دقت نكنيد و در حالي كه بي‌خيال از كنار او مي‌گذريد واقعاً متوجه او باشيد اگر كسي به كارهاي

خشن كودك توجه نكند بدخلقي او كاسته ميشود البته وسائل اثاثيه تيز و محكم و اشياء شكستني را از طرف او دور كنيد تا آسيبي به كودك وارد نيايد.

3- اگر اين اقدامات موثر واقع نشدند كودك خود را هنگامي كه آرام است بغل كنيد او ممكن است بخواهد از آغوش شما بگريزد و يا اينكه پي ببرد كه اسايش و صميميت همان چيزهايي هستند كه واقعاً خواهان آن است.


دكتر چه اقدامي انجام خواهد داد؟
دكتر از شما درباره دفعات و ماهيت بدخلقي كودكتان سوال مي‌كند و رفتارهاي ديگري را كه با آن همراه هستند از شما جويا ميشود. ممكن است شما را به يك روانپژشك جهت بررسي‌هاي بيشتر معرفي كند.


شما چه كمكي مي‌توانيد بكنيد؟
به خاطر داشته باشيد كه بدخلقي متوجه شما است كودك سعي مي‌كند توجه شما را بدست آورد برخورد با بدخلقي‌ها در انظار عمومي زمانيكه كودك احساس مي‌كند مي‌تواند موفق شود كاري دشوار است اما اگر شما نشان دهيد كه بدخلقي هيچ وقت كاري از پيش نمي‌برد ممكن است برطرف شود.
سعي كنيد مشكلات را پيش بيني كنيد و با شيوه‌هاي حواس پرت كن، جلو برخوردها و بدخلقي را بگيريد. هنگاميكه كودك بزرگ شود شكيبايي بيشتري پيدا مي‌كند و بهتر ميتواند سازگاري يابد.
از كودك خود هنگاميكه بدخلقي مي‌كند علت آنرا نپرسيد او نمي‌تواند دليلي به شما ارائه دهد.
اگر كودك نفسش را حبس كرد براي آزاد شدن آن به پشت او نزنيد او را به حال خود رها كنيد تا خودش به اين كار پايان دهد.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)