مهد عسل بهشتي براي نوگلها

پشمالو یا پرمالو(قسمت اول)

1391/11/27 20:42
نویسنده : سعید وزیرزاده
545 بازدید
اشتراک گذاری

 

امروز با یکی از نوگلا صحبت می کردم
با شیرینی و جذابیت بچگونه خودش داشت برام از پرنده های خونه مادربزرگش می گفت. توی صحبتهاش یهو گفت یکی از مرغ های مادرجون اینقدر پراش زیاد بود یه مرغ پشمالویی بود که نگو
پریدم وسط حرفش که مگه پشم داشت که میگی پشمالو
گفت خوب اینقدر پرمالو بود که نگو و ادامه قصه اش رو تعریف کرد
بعد اینکه کلی خودمو کنترل کردم که نخندم پیش خودم فکر کردم که واقعا چرا پشمالو مثلا ما به گربه ها هم می گیم گربه چاق و پشمالو اما بدنشون از مو پوشیده شده اما خیلی کمتر از همون گربه ها به یه گوسفند ممکنه بگیم پشمالو و گوسفندها بیشتر چاقن برامون
اما بیشتر از قضیه گربه و گوسفند بداهه اون قندعسل و جایگزینی سریع پرمالو ذهنمو مشغول کرد
البته این یه بداهه گویی جذاب بود اما ممکنه شما هم تا حالال خیلی با حاضر جوابی بچه ها روبرو شده باشین. برای همین مطلبی رو که در رابطه حاضر جوابی در کودکان خونده بودم در ادامه مطلب آوردم تا شما هم استفاده کنید
از اونجایی که یه مدت میشه تو کتابخونه والدین مطلب نذاشته بودیم فکر می کنم حتما خوشتون بیاد
پس این شما و این هم ادامه مطلب....
 

 


حاضر جوابی
کودک با شروع دو سالگی ، خود مختاری خویش را به حیطه آزمایشمی گذارد که یکی از راه های انجام این کار حاضر جوابی به بزرگسالان است . کودک خردسال با گفتن”نمی خواهم” یا”نه” می خواهد نشان دهد که از دستورهای شما خسته شده است و استقلال بیشتری می خواهد .
چگونه با آن کنار بیایید؟ این موضوع پیچیده ای است. زیرا اولاً می خواهید که کودکتان اولین قدم های خود را به طرف خود مختاری بردارد ، ثانیاً نمی خواهید که گستاخی او را تأیید کنید ، بنابراین با حالتی جدی به او بگویید :” نباید این طوری جواب بدهی ، اگر با حرف من موافق نیستی اشکالی ندارد ولی باید مؤدبانه جواب بدهی .” برایش از جملات معترضانه ی مناسب مثال هایی بزنید . جملاتی مثل :” نظر من فرق دارد” یا” مخالفم” و غیره .
به این طریق برایش روشن سازید که اگر دفعه بعداین گونه صحبت کند ارزش خود را نزد شما از دست خواهد داد .اجرای این روش تربیتی را ادامه دهید . اجازه ندهید که گستاخی او ادامه یابد. تا این که روزی مجبور شوید عکس العمل شدیدی از خود نشان دهید .
به هر حال حاضر جوابی نوعی عادت است که باید به صورت جدی با آن برخورد کنید. فرزندی که با گستاخی با پدر و مادرش  صحبت می کند و تنبیه نمی شود، این رفتار را ادامه می دهد و به مرور بدتر خواهد شد. بیشتر بچه ها در مرحله ای از رشد سعی می کنند که حاضر جوابی کنند ، وقتی پدر و مادر با آرامش و با قاطعیت در برابر این رفتار آنها واکنش نشان می دهند، این کار دیگر تکرار نمی شود.

اقدامات پیشگیرانه
اگر کودکتان مخالفت خود را مؤدبانه به شما ابراز کرد،به او توجه بیشتری کنید و به عقیده او احترام بگذارید و به او نشان دهید که برا ی عقاید او احترام قائلید و اگر نظر او مخالف نظر شماست هیچ اشکالی ندارد .
نکته مهم این است که شما می بایست از نوع ارتباط خود آگاه باشید . اگر از آن دسته افرادی هستید که مخالفت خود را با دیگران به صورت تمسخرآمیزی بیان می کنند ، پس نمی توانید از فرزند خود انتظار داشته باشید که رفتاری غیر از این داشته باشد .
همین که فرزند شما بتواند خودش را بیشتر کنترل کند و یاد بگیرد که چگونه نیازهای خود را از طرقمختلف به شمابفهماند ، پرخاشگری ، بهانه گیری و دیگر رفتارهای منفی او مسئله ساز نخواهد بود . به او یاد بدهید که بتواند به شما بگوید که چه احساسی دارد و چگونه فکر می کند.
با انجام این روش رابطه ای قوی با فرزند خود ایجاد می کنید . چنین رابطه ای ، هنگامی که فرزندتان به سن بلوغ می رسد ، در حل مسائل به شما کمک زیادی خواهد کرد
راه حل های دیگری که در نحوه برخورد با حاضر جوابی کودکان می توان به کار رو بست در زیر براتون آوردیم:
1. "اگر فرزند شما عادت به حاضر جوابی کرده است، برای پایان دادن به رفتار او باید سرسختانه برخورد کنید. در جلسه ای به کودکتان اعلام کنید که دیگر حاضرجوابی او را تحمل نخواهید کرد. مجازات هایی تعیین کنید و هر بار که شاهد حاضر جوابی او بودید به آن ها عمل کنید. این مجازات ها یا تنبیه ها می تواند شامل از دست دادن امتیازی خاص ماتند تماشای تلویزیون ویا محرومیتی موقتی از دیدار با دوستان باشد. می توانید یک مسئولیت اضافی به او بدهید و یا وقت خوابش را زودتر از زمان مقرر تعیین کنید.
2. اعلام کنید که این پیامدها در چه زمانی اتفاق می افتد. : " وقتی با بی ادبی حاضر جوابی کنی، تمام روز را حق نداری از برنامه های تلویزیون استفاده کنی ! "
و بعد در صورت صورت تکرار رفتارش با قاطعیت و در عین حال آرامش تمام حرف هایتان را عملی کنید.
3. پول توجیبی فرزندتان را به چند قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را روی یک تکه مقوا بچسبانید. به او بگوئید هر بار که حاضر جوابی کند یک قسمت از پول توجیبی اش را از دست می دهد؛ البته به عنوان جریمه و باقیمانده را در آخر هفته دریافت خواهد کرد.
اگر فرزندتان تمام پول را به اتمام رساند، کاری اضافی به او بدهید یا برای کار نادرست از یک امتیاز محرومش کنید.
این اتفاقات باید به صورت موقتی باشند و وقتی مشکل تحت کنترل شما قرار گرفت، دیگر جریمه اش نکنید و تلاش او را برای کنترل حاضر جوابی اش تحسین کنید.
4. کودکی که معمولا مودب است ، اگر حرف بی ادبانه ای زد؛ به چشمانش نگاه کنید و با قاطعیت و جدیت بگوئید: " این کار یعنی حاضر جوابی و تو اجازه نداری این کار را انجام دهی" و گفتگو را ادامه دهید؛ انگار که هیچ حاضر جوابی صورت نگرفته است. با بحث کردن در مورد موضوعی که باعث حاضر جوابی شده است، این رفتار را تقویت نکنید. "1
5. فراموش نکنید زمانی تنبیه و یا برخورد شما با رفتار نادرست کودک اثربخش خواهد بود که تشویق را نیز در کنار تنبیه به کار بگیرید. به این معنی که در مقابل رفتار های درست و بجای فرزندتان به نحوی او را مورد تشویق و توجه خود قرار دهید؛ با تشویق می توانید رفتارهای خوب را در کودکتان تثبیت نمائید.
با تنبیه به جا و به موقع نیز می توانید از ادامه یافتن رفتارهای نادرست در کودکتان جلوگیری کنید.
در ضمن پدر و مادر عزیز هیچ گاه از تنبیه بدنی استفاده نکنید.
در تقویت رفتارهای مثبت و تضعیف رفتارهای منفی کودک خود موفق باشید.
این بحث رو در پست بعد با هم دنبال می کنیم، منتظر ما باشید...
 
 
 
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)