مهد عسل بهشتي براي نوگلها

باز هم دندون

1391/1/22 12:16
نویسنده : سعید وزیرزاده
15,687 بازدید
اشتراک گذاری

 

 

 

بازم سلام...

ف8ف 

این پست در ادامه پست قبلی بهداشت دهان ودندان و این بار برای ارائه راهکار آورده شده

غلعت 

پس

این شما و این هم ادامه مطلب یعنی همون راهکارها

قغفغعف

 

به هرحال باید بگذارید که کودک شستن دندانها و تمیز کردن لای آنها را با «فلاس » از زمانی بیاموزد که تاثیرپذیر است یعنی تصور نکنند که تمیز کردن دندان نوعی اعمال شکنجه از طرف والدین است.  

 

عععععع.

کودکان کوچک به دهان خود توجه دارند چه آنان می دانند که غذا را از راه دهان می خورند و از این راه لذت می برند واز همان اوان کودکی دهان خود را می شناسند واز این عضو رضایت دارند بنابراین اگر بهداشت دهان زودتر و به ملایمت آغاز گردد مساله ای پیش نخواهد آمد. همانطوری که یادآوری شد وقتی که کودک هنوز کوچک است این شما هستید که باید لثه و جوانه های دندانهای او را تمیز نگاهدارید. وقتی که آنان راه رفتن و به اصطلاح «تاتی » کردن را آغاز نمودند می توانند این کار را به عهده بگیرند.

 بلت

چند مثال از طرز برخورد با کودک برای تمیز کردن دهان و دندانهای وی را یادآوری می کنم تا اینکه آنان بتوانند به خوبی مواظب بهداشت دهان خود باشند و به این کار با نظر مثبت بنگرند به طوری که در تمام طول عمر، مراقبت از دندان برای آنان عادی شود:

الف: باید مزه خمیر دندان ملایم و خوش آیند باشد

اگر کودک از عطر خمیر دندان شما ناراحت می شود حمل بر سرکشی وی نکنید چه کودکان به بوها و مزه های تند بسیار حساس هستند. پس بکوشید تا خمیر دندانی که بوی تند نداشته باشد، تهیه نمائید. اما به این نکته نیز توجه نمائید اگر مزه خمیر دندان خوش آیند باشد، ممکن است کودک، دور از چشم شما، همه آن را بخورد بنابراین مواظب طرز مصرف آن نیز باشید و خمیر دندان را هم در جائی دور از دسترس کودک قرار دهید.

 ع ئغ

ب: موقع خرید بگذارید کودک خودش مسواک و خمیر دندان را برگزیند.

البته در صورت لزوم باید وی را راهنمائی کرد اگر روی قوطی مسواک شکل های مورد علاقه کودک مانند قهرمانان فیلم های کارتون باشد بچه با رغبت تمام آن را نتخاب می کند.

 

 تتنتن

 

نتتا

ج: بکوشید تا کودک احساس کند که مانند بزرگسالان مسواک می کند

برای این کار بهتر است وی روی چهارپایه بایستد و مانند بزرگترها جلو آینه دستشوئی، دندانهای خود را مسواک نماید. یک لیوان به وی اختصاص دهید که هربار آن را با آب پر کند تا دهان خود را با آن بشوید و مضمضه کند.

 تام

ح: بگذارید کودک به راحتی و به آرامی دندانهای خود را تمیز نماید

برای خوب مسواک کردن دندان در حدود سه دقیقه وقت لازم است. در اوائل ممکن است تحمل این مدت زمان برای کودک سخت باشد بنابراین باید وی را تشویق کرد که به تدریج بتواند با حوصله دندان خود را تمیز نماید.

 ئوئد

خ: برای تمیز کردن دندان ها به کودک کمک کنید

وقتی که کودک هنوز یاد می گیرد که دندان خود را چگونه بشوید، شما دندان او را دست کم شب ها پیش از خواب بشوئید و با نخ لای دندانهای وی را تمیز کنید و این کار را تا وقتی انجام دهید که کودک شما به حد کافی بزرگ شود تا خود قادر به انجام آن باشد به طوری که هر روز دو بار دندان خود را بشوید (این کار در حدود شش سالگی مطلوب است) در این صورت مطمئن خواهید شد که دندان کودک شما تمیز شده است.

دائما مواظب مسواک کودک نباشید چه بعضی از آنان از این کار خوششان نمی آید ولی ضمن توصیه مراقبت گاه به گاه مانعی ندارد. گاهی پس از تمیز کردن دندان به کودک خود جایزه بدهید ولی وی نباید چنین تصور کند که این یک رشوه است.

 نعغن

د: نمونه خوبی برای کودک باشید

اگر شما به طور مرتب دندانهای خود را مسواک کنید و کودک را نیز وادارید که او نیز به طور منظم این کار را انجام دهد، در این صورت نمونه و سرمشق خوبی برای وی خواهید شد. اگر شما در شستن دندان دقیق نباشید چه بسا که کودک و نوجوان نیز در این کار دقت به خرج ندهد. به علاوه چون کودک سعی در همانندسازی با والدین دارد و مواظب شماست، برای خود شما هم سودمند است چه ناچار خواهید شد تا دندانهای خود را به خوبی بشوئید و این امر در سلامت دندانهای شما مؤثر است.

 هخ

ذ: مسواک کردن نباید به عنوان تنبیه تلقی شود

مثلا نگوئید اگر شیرینی یا شکلات بخوری «باید» دندان خود را مسواک کنید که مبادا کودک چنان تصور کند که شستن دندان نوعی تنبیه در برابر کار بد است، بلکه باید وی را قانع کنید که پس از خوردن شیرینی شستن دهان و دندان برای تندرستی وی خوبست. باید به کودک و نوجوان به زبان خودشان و به اندازه فهم آنان مطلب را یادآوری کرد مثلا گفت مسواک کردن دندان دوبار در روز و هر بار بیش از سه دقیقه وقت شما را نمی گیرد اما در عوض یک پرده زردرنگ زشت از روی دندانهای شما برداشته می شود و اگر این پلاکها به حال خود رها شوند سفت شده و به دندان درد تبدیل می شوند که از بین بردن آن دشوار می گردد که بعدها باعث حفره دندانی یا به اصطلاح پوسیدگی دندان ، بیماری لثه و بالاخره از بین رفتن دندان و زشتی شما می شود. از همه بدتر ممکن است دهان شما بوی بد بدهد.

 عهو

ر: گاهی شستن دندان را مثل بازی تلقی کنید

بدین معنی وقتی که شما دندان کودک را می شوئید بگذارید وی نیز دندان شما را مسواک بزند. وقتی که برای درمان دندان خود پیش دندان پزشک می روید کودک خود را نیز همراه ببرید و بگذارید وی نیز تماشا کند و معالجه دندان را ببیند تا در آتیه از درمان دندان در هراس نباشد.

 هن

مطلب آخر اینکه برخی از افراد گمان می کنند که باید پس از بهبود از سرماخوردگی، مسواک را دور بیندازند تا از عفونت مجدد در امان باشند. باید گفته شود که لزومی به این کار نیست چه تاکنون ثابت نشده است که انسان دوباره با همان ویروس دچار سرماخوردگی شود، بلکه در مقابل آن دست کم برای یک فصل ایمنی پیدا می کند بنابراین دورانداختن مسواک لزومی ندارد. پس از شستن دندان ، مسواک را در جای ویژه خود به طور عمودی قرار دهید تا خشک شود در این صورت بسیاری از «ارگانیسم ها» پس از خشک شدن در هوای آزاد می میرند، نیاز به گفتن نیست که هرگز نباید از مسواک دیگران استفاده کرد.

 اوا

منبع: مجله مکتب اسلام، شماره 4 (سال 76)،

مقاله: مطالبی درباره بهداشت دهان و دندان کودک

به قلم: منصوراشرفی

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)