مهد عسل بهشتي براي نوگلها

عسل و دوستی با طبیعت(1)

1392/3/18 12:17
نویسنده : سعید وزیرزاده
1,041 بازدید
اشتراک گذاری

 

امروزه با برنامه‌های تلویزیونی، کامپیوتری و ابزارهای الکترونیکی، کودکان از لذت کشف طبیعت بی‌بهره مانده‌اند.

این بیماری دوران ماست!

 

کمبود تماس فیزیکی با طبیعت به کودکان صدمه می‌زند، زندگی ماشینی و تکنولوژی امروزی باعث دوری کودکان از طبیعت شده است که ناهنجاری کمبود طبیعت را به دنبال دارد.

تحقیقات نشان داده است کودکانی که از سنین کم در طبیعت وارد شده‌اند کمتر دچار استرس می‌شوند و یاد می‌گیرند چگونه خلاق‌تر فکر کنند،

آنها فعال‌تر هستند و با ابزاری برای مبارزه با چاقی دوران کودکی همراه شده‌اند.

مدرسه‌ها با فوق برنامه‌هایشان، زمان کمی برای بازی در بیرون از خانه برای کودکان می‌گذارند. حتی بدون این برنامه‌ها نیز فضای سبز کافی برای لذت بخشیدن به کودکان وجود ندارد.

پارک‌ها و زمین‌های بازی، بسیار پیراسته و دست خورده‌اند، کنجکاوی کودکان را بر نمی‌انگیزند و فضایی برای کشف و شناخت بی پایان پدید نمی‌آورند.

بخش مهمی از دوران کودکی کودکان امروز، از آن‌ها دزدیده شده است:

یعنی ارتباط تنگاتنگ با طبیعت.

ولی...

ما توی مهد عسل در برنامه های تابستانی ارتباط تنگاتنگ نازدونه ها با طبیعت رو هم داشتیم

55

و

کجا رو انتخاب کردیم؟

56

یه طبیعت دست نخورده یعنی پارک جنگلی

62

ادامه مقاله تاثیر طبیعت و بخش اول عکسهای ما رو در ادامه مطلب دنبال کنید...

 

 

چرا کودکان نیاز دارند با طبیعت در ارتباط باشند؟

بودن در خارج از خانه، به پدید آمدن حس شگفتی و کنجکاوی در کودکان کمک می‌کند. این کنجکاوی می‌تواند به جنبه‌های دیگر زندگی آن‌ها نیز گسترش یابد.

بودن در طبیعت به کودکان کمک می‌کند که هشیار باشند. طبیعت این امکان را به کودکان می‌دهد که از همه‌ی حواس خود استفاده کنند.

زندگی مدرن، بسیار سازمان‌یافته و کنترل شده است و کودکان را از شانس اکتشاف و خودآموزی محروم می‌کند. در چنین وضعیتی، نقش طبیعت در برانگیختن کنجکاوی کودکان بسیار مهم‌تر است.

به باور کارشناسان آموزش و پرورش، داشتن شانس پژوهش و اکتشاف در طبیعت، تمرکز و ظرفیت یادگیری کودکان را افزایش می‌دهد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که حضور در طبیعت و فضای سبز، اختلالات تمرکز در کودکان را کاهش می‌دهد.

فعالیت‌های بیرون از خانه، امکان بهره‌مند شدن از هوای تازه و تحرک بدنی را برای کودکان فراهم می‌آورد که هر دو برای سلامتی جسمی و ذهنی کودکان ضروری‌اند. بودن و حضور در طبیعت و لذت بردن از آن، عامل مهمی در رشد کودکان است.

تخریب و نابودی محیط زیست، یک واقعیت دردناک در دنیای امروز است. افزایش پیوند میان کودکان و طبیعت برای آگاهی نسل جدید از ارزش‌های محیط زیستی، بسیار اهمیت دارد.

فعالیت‌های بیرون از خانه، امکان بهره‌مند شدن از هوای تازه و تحرک بدنی را برای کودکان فراهم می‌آورد که هر دو برای سلامتی جسمی و ذهنی کودکان ضروری‌اند. بودن و حضور در طبیعت و لذت بردن از آن، عامل مهمی در رشد کودکان است.
05
6
7
8
9
10
12
41
15
17
118
19
20
22282

 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)